Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.07.2011 08:13 - Убита ли беше Васа Ганчева, убийци ли са Иван и Андрей
Автор: teodortodorov Категория: Новини   
Прочетен: 15563 Коментари: 44 Гласове:
28


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Реших да споделя с Вас един анализ на Калин Руменов от "Новинар" за Васа Ганчева.

Предполагам, не е житейско удоволствие тези дни да си на мястото на Иван и Андрей. Разбира се, тяхното място все пак е за предпочитане, отколкото мястото на Васа Ганчева. Но въпросът е принципен – трябва ли двамата да бъдат обвинявани в убийство. Повече от препоръчително е да се разберем веднъж завинаги. Иначе медийният казус ще ни преследва като досаден призрак.

За да се разберем, първо, трябва да опитаме да разберем Ганчева - какво направи тя в краткия откъс между влошаването на професионалното си здраве и физическата си смърт. След като я показаха да взема онези пари, тя написа отворено писмо, че случилото се с нея е „поръчково убийство на свободата на словото”.

Доброволно се съгласяваш да пишеш не каквото мислиш, а за каквото тайно ти плащат – и след като се разчуе, измисляш собствена дефиниция за свободата на словото. Според нея пък се позиционираш като жертва на цензурата. Ако не откривате абсурда – моите съболезнования за вашата роднина, близка или приятелка. Запомнете я както искате, но личните и емоционалните спомени пречат при обективното установяване на причините за внезапната й смърт.

Вашата роднина, близка или приятелка взе пари, които по класическите правила за медийна хигиена не трябваше да взема. Може да е имала спешна финансова нужда, заради която поне частично да я оправдаем. Например е закъсала здраво с вноските по ипотеката или лекарствата й са били безбожно скъпи. Затова от безизходица е направила глупост, за която съжалява. Но тя не съжали, иначе щеше да върне парите. Тя ги отнесе в гроба. До последно тя се държа като професионалист - пак според собствените си разбирания за професионализъм, който си е изработил честно левовете и трябва да ги задържи.

След писмото Ганчева прибра пари и от Карбовски, за да отиде в предаването му. Не бих се учудил, ако това е прецедент в световната история на кризисния PR. Здраво загазваш в лайната, но не плащаш ти за химическото чистене, а чакаш друг да поеме сметката. Ако отново не откривате абсурда – представете си го с търговска компания, която сериозно е оплела конците и медиите я разпердушинват.

Комуникационните варианти са няколко – купува рекламни площи и успокоява касапницата, дава денонощно обяснения и прави всичко възможно да я изслушат или просто се покрива, докато бурята отшуми. Но няма такъв вариант – да чака да й платят, за да ремонтира поне козметично пострадалия си имидж.

 После Ганчева влезе в болница и оттам каза „Ето това успяха да ми причинят.” Тя самата не диагностицира в себе нищо, причинило Причиняването. Някой дошъл, насила й дал пари под масата, тя обаче ударила по масата и отказала да ги приеме. Така ли стана всъщност, или всичко стана според нейните критерии за професионализъм и свободно слово. И кой тогава има главната роля в Причиняването, кой е продуцентът на стреса. Колкото и да се опитва, колкото и да настоява Даващият, последната дума за всички тайни пари под масата е на Вземащия ги. Ако Ганчева беше отказала – въобще нямаше да има разследване за убийство. Защото въобще нямаше да има стрес, можеше и въобще да няма внезапна смърт.

Какво тогава направиха Иван и Андрей – трябва да се опитаме да разберем и тях, за да се разберем веднъж завинаги. Те показаха скрита камера от професионалния, а не от личния живот на Ганчева. Не домашното й аматьорско порно, а порнографията в работата й. Какво изобщо можеха да направят – да изтрият записа и нещата да останат същите, да го излъчат и всички да разберат или да го използват като компромат, разменяйки го срещу положителни рецензии завинаги. Това бяха възможните варианти и те избраха обективно най-правилния. Ако знаеха какво ще се случи месец по-късно, биха ли повторили избора си – не им задавайте сега този въпрос, защото няма да е честен. И защото оттук нататък ще се наложи да бъде задаван на всекиго, който документира сделки под масата. Дори първо той ще започне да си го задава сам – ами ако направя скрита камера за нерегламентирани пари и Вземащият вземе, че почине, аз ли ще съм убиецът му.

Единственият принципен и изчистен от емоции въпрос към Иван и Андрей е – ако знаехте, че Васа е тежко болна и й остава малко живот, щяхте ли да излъчите скритата камера. Отговорът не е еднозначен, а е някъде между обективната истина и субективната човешка преценка за последствията от нея.




Гласувай:
30



1. lisichka - Ти май се опитваш да ги оневиниш тези ...
07.07.2011 10:14
Ти май се опитваш да ги оневиниш тези двамата хамстера?
Васа Ганчева може да е взела пари, но това са регламентирани доходи от хонорари, за които тя ще си плати данъците ако ги декларира. Заплащането от Карбовски е абсолютно същото , защото телевизиите заплащат участията на гостите си, не само на Васа Ганчева. Нещо повече. Телевизиите заплащат на гостите си какво да говорят и как да се държат в ефир, за да им станат предаванията с необходимите внушения.
Тези двамата , които се опитваш да извадиш от лайната, са затънали в тях , дори вече са се нагълтали. Бягай от там , че вече и ти смърдиш...
цитирай
2. teodortodorov - Здравейте, още в началото на поста ...
07.07.2011 10:54
Здравейте,
още в началото на поста си съм уточнил, че "Реших да споделя с Вас един анализ на Калин Руменов от "Новинар" за Васа Ганчева. ", така че НЕ ПРИЕМАМ под каквато и да е форма коментарът Ви, особено в крайната му част и красноречивия финал :-)
Весел ден!
цитирай
3. анонимен - Мамо, прости ми, че не посмях да напиша какво мисля за Васа Ганчева приживе
07.07.2011 11:34
Сега, тук, смело ще го направя :
---
---
---
---
За мъртвите или добро или нищо !
---
Родителите на "хлебарките" сигурно се гордеят с тях.
---
Мнението ми е лично и няма нищо общо с работодателите ми.
цитирай
4. анонимен - И защо да са я убили?
07.07.2011 11:37
Показаха едно нейно непочтено деяние, взимане на пари под масата.
Това е работа на журналистите - да не ги е взимала парите.
Отде да знаят, че е била тежко болна?
Що тогава взима пари, като е болна?
Айде стига. Вечна й памет на жената, но никакво убийство няма.
Нали и Батето заснеха така?
цитирай
5. valsodar - Вярно е казаното в статията, но. . . ...
07.07.2011 12:25
Вярно е казаното в статията, но... хората са като стадо - един да изреве "Разпни го!" и всички мучат същото след него.
Какви ли не глупости изчетох тук в сайта след смъртта й,( в т.ч. и съжаления защо не дочакали горките тя да им е критик !!?) - това е първият материал писан с ум, който чета.
цитирай
6. lisichka - Полигоре, много внимателно изгледах материала в интернет
07.07.2011 13:29
poligor написа:
Показаха едно нейно непочтено деяние, взимане на пари под масата.
Това е работа на журналистите - да не ги е взимала парите.
Отде да знаят, че е била тежко болна?
Що тогава взима пари, като е болна?
Айде стига. Вечна й памет на жената, но никакво убийство няма.
Нали и Батето заснеха така?

Беше показан в блога на Георги Неделчев /ако това е целият материал, защото по-телевизията не съм го гледала/ и не видях никакъв намек за корупция , за далавера, за нещо непотчтенно ...Видях едни хора , които обсъждаха една сума пари, но за какво , по каква причина не ставаше ясно. Това беше като клъвнато от контекста и всеки може да си парви свободни съчинения върху този материал.
цитирай
7. lisichka - Мисля че не парвите разлика между ...
07.07.2011 13:44
Мисля че не парвите разлика между журналист на свободна практика и работещ за някаква медия. При всички случаи който дава парите той поръчва музиката. Това е все едно да обвинявате адвокатите, които защитават престъпниците , че се гушат с хонорари. Такава е службичката им , те друго не могат да правят, че да си изкарват подчтенно парите.
Жената ясно казва, аз съм на свободна практика и не съм обвързана с никого ,за да му дължа лоялност. По същата логика може и Уикенд да са и плащали да пише срещу хлебарките. Нейната работа е да пише , а вече дали ще има скруполи да се съобразява с личните пристрастия , това е отделен въпрос.
Има престъпление и то е че тези мухлювци прекалиха.
А другото ми подозрение е че всичко беше един голям театър , в който Васа си замина случайно и тези сега ще гледат да изкярат чер пиар от ситуацията. Показателни са тези статии които взеха да излизат. Камерата беше нагласена прекалено в кадър и въобще и изобщо.
цитирай
8. kosara2008 - харесва ми постингът ти, изнасената фактология,поставените въпроси....
07.07.2011 14:24
тонът ...най добрият словесен материал след смърта на Васа Ганчева,(Бог да я прости!)...

Тез двамата "водещи" ги знаем какви са вонящици и не ми излиза от ума въпросът ти в края на постингът ти - щяха ли !!???

" ако знаехте, че Васа е тежко болна и й остава малко живот, щяхте ли да излъчите скритата камера. Отговорът не е еднозначен, а е някъде между обективната истина и субективната човешка преценка за последствията от нея."?

без съмнение са знаели, те и техните господари:(,

но жълтото, вонящото,папарашкоТО,ТО е надделяло...жалки подобия на хора са това, друг е въпросът ,че Смъртта - тя не избира...идва си...

хубав ден на всички тук!
цитирай
9. darcy - Мнението ми за Васа Ганчева винаги е ...
07.07.2011 15:06
Мнението ми за Васа Ганчева винаги е било противоречиво - така и не успях да определя за себе си дали я харесвам или напротив. Иван и Андрей без колебание мога да кажа, че са ми антипатични. Въпреки антипатията си обаче, не мога да не се съглася с автора на тази статия.
цитирай
10. mikino - Никога не съм я харесвала. . . Бог да я ...
07.07.2011 15:19
Никога не съм я харесвала... Бог да я прости жената! Нека не ровя кокалите й. Ако това е било умишлено убийство, гарантирам ти, че не са тези двамата. По-скоро съм склонна да мисля, че е бръкнала в нечие здраве с някое писание, а този някой е доста голям. Дано не съм права...
цитирай
11. lisichka - След като гарантираш , че тези двамата не са я убили, означава , че си доста навътре в нещата и не са ти чужди фактите около постановката.
07.07.2011 15:39
mikino написа:
Никога не съм я харесвала... Бог да я прости жената! Нека не ровя кокалите й. Ако това е било умишлено убийство, гарантирам ти, че не са тези двамата. По-скоро съм склонна да мисля, че е бръкнала в нечие здраве с някое писание, а този някой е доста голям. Дано не съм права...

Истинските българи трябва да пишем и да бъркаме в здравето , в носовете , в ушите и в гъзовете на доста големите, защото някои хора са се самозабравили, че и те тор произвеждат и на тор ще станат.
цитирай
12. анонимен - И на мен ако ми бутат пари и аз ще вз...
07.07.2011 15:54
И на мен ако ми бутат пари и аз ще взема.
Лека й пръст.
цитирай
13. lisichka - Аз не мога да кажа дали съм я харес...
07.07.2011 15:56
Аз не мога да кажа дали съм я харесвала, но нейното присъствие в никакъв случай не ми е дразнило сетивата като присъствието на тези двама олигофрени. Дори когато съм чела написаните от нея неща срещу тях, никога не е преминавала добрият тон. тя умееше културно да изкаже мислите си , без да слиза на нивото на простаците. Един интелигентен човек борави със словото, а простака с откровени обиди.
За ваше сведение, това очилатото момче беше нарекло в ефир оня свещенник , който изгонил инвалидите от храма - мазен прост гъз!!! Какво ви говори това? Това са едни изключително прости момченца, както и хората , които стоят зад гърбовете им и ги толерират в тези им изяви. Преди време писах на други места, че на подобен инфантилен хумор да показваш едни жестове като се хващаш за лакътя и да говориш все за половият си орган по този примитивен начин, това за мен не е нито хумор, нито пък нещо развлекателно за гледане. А Васа беше точно срещу тази примитивна простотия, която незнайно защо при СЕМ минава за свобода на словото. И затова , че жената се бореше срещу октопода ЧАЛГА който вие визирате само в музиката , но не и в подобни изяви и за това тези чалгари си позволиха да я сравняват с хипопотам, урод, пияница, свиня и накрая и направиха тази постановка. Лошото е че всеки един може да пострада сериозно от тези лилипути, защото те държат медиите в ръзете си и те определят нивото от което лицемерно пищят.Това е !
цитирай
14. mikino - И на мен ако ми бутат пари и аз ще вз...
07.07.2011 16:33
muroto написа:
И на мен ако ми бутат пари и аз ще взема.
Лека й пръст.

Трябва да знаеш от кого ги взимаш! Същия ти крои шапката и чака издънка! Ако вземаш от още някого - негово опонент? Я помисли пак?
цитирай
15. valsodar - Как можете да наричате журналисти, ...
07.07.2011 17:39
Как можете да наричате журналисти, продажниците пишещи каквото им кажат за пари? Това не са нито журналисти, нито критици, нито каквото и да е от гилдията - на такива хора им се казва ПРОДАЖНИЦИ.
Колкото и да сучите и да въртите Васа Ганчева се изложи като пълна кифладжийка показвайки истинският си лик. Всичко останало след това си бе пълен цирк, крадецът викаше - Дръжте крадецът!
Иван и Андрей може да са пълни дришльовци, но си помислете, по същият начин ли щяхте да гледате на заснетото със скритата камера, ако бе излъчено в някоя друга медия и в друг формат?
Айде спрете да роните крокодилски сълзи, за тоя де не трябва.
Още малко ще я изкарате национален герой и едва ли не светица.
Нищо подобно не е била, самото й излъчване си го показваше.
цитирай
16. lisichka - Валсодаре няма само защото ти пари ...
07.07.2011 18:07
Валсодаре няма само защото ти пари под гъза да ни караш да си сменяме позициите и възгледите.
Васа Ганчева, Иван Славков са емблеми и са много по-интересни на обществото от някакви дришльовци, които нямаха даже комунистически морал.
Аз повдигнах по-горе въпроса, но вие удобно се правите , че не го виждате : А какво ще кажете за медиите , които плащат на участниците си да говорят определени неща, с което да правят внушения у зрителя. Васа Ганчева-журналистка на свободна практика се пазарила за хонорара си, както прави всеки. Кое е престъпното тук не разбрах?
Това го разглеждам от тази страна, но все повече ми се затвърждава усещането, че бяхме свидетели на определен театър.
Защо мисля така .
Скритата камера е поставена много правилно срещу "жертвата"
Камерата тръгва и поръчителя на статията като суфльор започва да ни чете увод на представлението. В рамките на няколко минути увода, изложението и заключението са нахвърляни... Край стоп камера! Защо тези като искат да се защитят не изкарат целия запис? Ако няма по-голям запис, това означава , че са снимали само този скеч от няколко минути. Логично е нали?
Пък и откъде са знаели как ще протече разговора?
Това е един сценарий скалъпен с някаква цел , но или действието не успя да се развие до край заради смъртта на единия от героите или сюжета беше поднесен неразбираемо на широката публика. На мен лично целта ми е ясна .Както и да е .
Сега излизат фотоси как Единият от главните герои пие кафенце в Гърция пък другия марширувал нервно по паветата. Кой пък този бе , където ходи подир тях да ги цъка като Азис по гол гъз ?
цитирай
17. injir - Непочтено е снимането със скрита ...
07.07.2011 18:13
Непочтено е снимането със скрита камера между колеги. Показаха, че искат сензация на всяка цена. Дори каква цена...
цитирай
18. lisichka - НА ЗЛОБАРИТЕ ГОСПОД НЕ ИМ ПОМАГА
07.07.2011 18:26
injir написа:
Непочтено е снимането със скрита камера между колеги. Показаха, че искат сензация на всяка цена. Дори каква цена...

цитирай
19. karambol5 - Истината е, че Иван и Андрей пост...
07.07.2011 18:33
Истината е ,че Иван и Андрей постъпиха по единствено правилния начин .
Всичко останало е излишно философстване .
Те си знаят дали нещо им тежи на съвестта .
Ако им тежи , то аз не съм в състояние да им помогна
цитирай
20. asthfghl - ...
07.07.2011 19:22
Въпросът е фундаментален - истината за нередните деяния на публичните личности следва ли да се знае? Според мен - да. Трябва ли да се наказват "the whistleblowers" (т.е. тези, които разкриват далаверите)? Според мен - не. Една личност, когато има претенцията да е морално чиста, но върши морално нечисти неща (вземане на нерегламентирани възнаграждения за тенденциозно отразяване на някого в медиите), следва да си понесе отговорностите. И не е за бой този, който разкрива далаверата - отговорността лежи изцяло върху извършителя й.

Що се отнася до това дали, ако са знаели, че разкритието би довело до фатални последици, са щели да постъпят другояче - това е една хипотеза. След като не са знаели нищо подобно, те са направили това, което един журналист би следвало да направи (макар че даже не са журналисти) - при разкриване на истината, следва да я разгласи. Всичко останало е насмитане на истината под масата, т.е. корупция и още повече неморално поведение.

Да разширим въпроса и върху Wikileaks - Джулиан Асандж може да е такъв или онакъв, но ролята на подобно явление като Wikileaks за съвременното общество и свободата на словото може да се окаже ключова за постигане на повече прозрачност и оттам - да промени начина, по който се прави политиката и по който обществените личности подхождат към морала.
цитирай
21. lisichka - За корупция въобще не може да се г...
07.07.2011 19:37
За корупция въобще не може да се говори в случая, а що се отнася до морала, Васа Ганчева изрично казва на записа, че материала е за Съдебен спор и въобще да не се замесва със Станция нова.
А сега като се замисля, тя ако е знаела за заболяването си и са и трябвали много пари за лечение , може ли някой да я съди , че е търсела средства за спасението си. Като гледам един от палачите и Маргарита Михнева, тя не беше ли случайно заболяла от рак? Тя не се ли лекува с много пари? За нея не се ли чува , че е поръчкова журналистка? Откъде тя , самата жена извади толкова много пари за лечението си ? Самата тя неведнъж е казвала от екрана, че съчувства на обикновените жени с нейния проблем, че нямат нейните възможности да се спасят?
Знаете ли, работата ако се разрови ужасно ще се развони и ще се зададат куп други въпроси от различни сфери на живота, за това тези двамата да излязат и да си признаят вината и да се успокоят духовете.
цитирай
22. анонимен - Нещата са доста по-сложни от осъждане или опрвдаване на двамата.
07.07.2011 20:32
Те безспорно са пример за уродлива, примитивна и вулгарна антижурналистика, но с нещо Слави да не е по-добър? Еднакво идиотски са и Станция Нова, и Шоуто на Слави.
Скритата камера е обичаен похват и не трябва да се отрича - в цял свят е популярен похват, но в случая Михнева и Блъсков бяха направо жалки с това ритане по колега.
Изобщо - ужасно гадна е тази история. И в нея всички са лоши.
цитирай
23. rossi9 - Съгласна съм донякъде...
07.07.2011 21:08
Просто игра игра, чиито правила не й бяха ясни - а именно - да бъдеш гьонсурат. Беше прекалено чувствителна, за да бъде продажна. Мир на праха й :(
цитирай
24. borsi - Повечето българи са като ония патки - "Бий ма! Убичам тъ!"
07.07.2011 21:14
Повечето българи са като ония патки - "Бий ма! Убичам тъ!"

Поздравления за написаното. И най-интересно е че половината нация се съдира да рони сълзи за всеки боклук, крал пари, убиец или ако е корумпиран, а после същите пилешки глави се чудят защо държавата е такава.

Ами такива като Васа, просто след такъв случай не ги приемат в доброто общество, поне на запад, а тук ако бе жива щяха да я направят герой, както направиха такъв Ставийски - убиец, Дон Цеци - циганска мутра, Кондьо - сводник и т.н.

Въобще колкото си по-голям боклук в България, толкова повече те обичат. Като помня що сълзи и сополи се изляха по Славков, а той просто си поиска едни пари за да гласува срещу подкуп в МОК...

Не, че харесвам кой знае колко опосумите, но в случая бяха напълно прави. На тяхно място бих постъпил по същия начин, ако някой боклук си позволява да ми се бърка в бизнеса и да ме изнудва! Васа Мутрата :)) Хаа.. Каквото повикало такова се обадило!
цитирай
25. borsi - Най-смешно обаче бе как Блъсков ...
07.07.2011 21:15
Най-смешно обаче бе как Блъсков после коментира :)) Медиен цирк .
цитирай
26. borsi - Сега, тук, смело ще го направя : ...
07.07.2011 21:17
vladimiryosifov написа:
Сега, тук, смело ще го направя :
---
За мъртвите или добро или нищо !


Лека им пръст на Адолф Хитлер и Андрей Чикатило ! Амин ;)
цитирай
27. анонимен - Сега, сериозно по темата. Познавах Васа лично. Имам мнение за нея като човек, интелект и анализатор
07.07.2011 21:18
Журналист Васа не е била. Културен анализатор, да. Интелектуалец, също. На много хора е помогнала. Много млади таланти е извадила на показ. Сега, масова практика е да се плащат хонорари за да споменеш някой с добро. Или да не го споменеш. Зависи. За мен Плужеците са убийци. Защо ли? Защото правят същото. Тарифата им е от 5000 и нагоре.И това се знае в цялата гилдия. Надявам се, тия "измислени шоумени" да не видят екран повече. Онази вечер си говорихме за Васа. Ако беше жива, щеше да каже "оставете ги на мира". А аз си мисля, че този тип хора трябва да помислят върху възможностите за търсене на прехрана в кофите за боклук. Когато Плужеците ни поднесат шведската класика на нивото на Васа, може и да се досетя за тях. Всъщност те не могат и себе си да представят класически. Но могат да се изложат, и го направиха, повече от класически.
цитирай
28. borsi - Ако взема пари, за да пише в медиите ...
07.07.2011 21:26
Ако взема пари, за да пише в медиите хвалби, значи си е подкуп, както и да го наричате. И направо бе жалка. За 500 лева си продаде душата. Мизерия и гнус.
Ако опосумите също си имат тарифа, да ги засече някой и готово.

Всичко това бе жалка картина и да я правим Райна Княгиня само защото е умряла, е още по-жалко!


цитирай
29. thedarkangel1977 - абееее. . . след МюзикАйдъл 2 - нищо ...
07.07.2011 21:30
абееее... след МюзикАйдъл 2 - нищо не мож да овини в очите ми тия два плазмодии... нема да казвам мишки, че ше обидя горките животинчета... дори хамелеоните, са по-умни от тия двете човечета-марионетки... как ги наклониш, тъй играят и се гърчат...
Ганчева не можеше да се нарече журналист, да...
Ама ако наречете Андро и Ваня журналисти - ехеее... начи мноо е зле журналистиката в Бегето, че да определяте тия двамата като ркитериии на родните медии...
Ганчева, забавляваше с пиперливите си коментари в статии по вестниците за туй или онуй светско мероприятие, предаване или филм - родно производство... единствено Вучков се опитва да й стигне стила, ма мноо слабо - ако още беше жива, мир на праха й, и ако му бе предала доста от житейската си и дар-слово практика, Вучето можеше да дотигне поне 50% от уменията й, ама надеждите са наивни нали знаете... :)

в заключение ше кажа само - добре дошла в Рая, Ганчева...
и... кой сега ше се грижи за ХоХо? /макар че последното едва ли ше го разберем... но горкия котарак Хохо, жалко е че ше се поболее от мъка по стопанката си... и как сега ше може да коментира през хората своите наблюдения?/
цитирай
30. borsi - Писах горе, че ценностите на наш...
07.07.2011 21:34
Писах горе, че ценностите на нашенецът са сбъркани. Ако си крадец, ти си тарикат - ооо браво, ако си убиец, ДС доносник, мутра - ооооооо... браво. Ако обаче си нормален, ти си глупак. Така учите и децата си.. Себе си никога не съм смятал за идеален, мога да говоря с всеки, но някой хора не ги каня никога вкъщи ! И не ме е вълнувало дали са много морални или не, дали някой има криминално минало, дали е бил един или друг, но има някой граници които не се минават... Продажността е едно от тях, другото лакейщината. Както виждате дори не съм сложил големи граници. Както и да е.

Долу ще ви пусна едно потвърждение на българския манталитет / в стил - Обичам ботуша който ме рита, но не и ръката която са ми подали.
цитирай
31. borsi - ЗАЩО СЕ ХВЪРЛИ В КЛАДЕНЕЦА МАЙКАТА НА АПОСТОЛА НА СВОБОДАТА
07.07.2011 21:35
…И не изтрая майчиното сърце! Не можеше повече мъчаливо да преглъща нещастията, оскръбленията, униженията, неимоверната нищета, връхлитащи като разбесувани вълчи глутници върху семейството на злочестата карловка.
И възропта тя в душата си срещу своята жестока съдба и прокле мига, в който беше се родила на белия свят. “Прости ме, Господи!” – изхлипа сподавено клетницата и почти в невсвяст от глад, който раздрусваше тялото й в мъчителни, агонизиращи конвулсии, залюшната от мътния въртоп на непоносима безнадежност, със сетно усилие се прекатури през пармаклъка на кладенеца и тутакси изчезна в тъмната паст.
Това се случи на 27 януари 1878г. в първите дни на Свободата.
На другия ден, след обед, трупът бе изваден от герана и погребан на две-натри, без църковни обреди в дерето, рахитично хлътнало в страни от българските гробища, погълнали тленните останки на получилите попско опрощение миряни пред хрисимо и овчедушно да сдадат богу дух.
Самоубийците обаче православната църква с анатемосваща строгост запрещаваше да бъдат погребвани в християнските гробни покои. До току-що изкопания гробен хендек, подсмърчайки беряха студ обезумялата от скръб Яна – дъщерята на покойницата и неколцина одрипавели комшии от горната махала.
Синът на самоубийцата – Петър Кунчев, зашеметен от мъка и жал, се насвятка до безсъзнание и не можа да види как гробарите – двамина видиотени от пиянство и системно недояждане карловски цигани – свлякоха в гроба кльощавото, мъртво тяло на майка му, увито в мръсна, изпокъсана черга, заривайки го бързешката с вледенената от декемврийския студ глинесто-песъчлива пръст, бъкана с трънлив буренак и дребен каменяк.
Подир ден-два Петър пак просеше из карловските сокаци и с мизерната “лепта”, която му даваха, помагаше на Яна да изхранва челядта си. През 1881 година издъхна страдалчески, задушен от белодробен кръвоизлив, след тригодишна просия в родния си град Карлово.
Тъй потресаващо злополучно завършиха живота си в свободна България майката на апостола Левски – Гина Кунчева и неговия брат Петър Иванов Кунчев.
Лобното място на Гина Кунчева НЕ е запазено и днес никой НЕ знае къде почиват костите на тази пресвята българка!
Да си призная изпитах дълбока покруса, научавайки истинските причини за смъртта на майката и брата на Левски.
Родителите на Левски – Иван Кунчев и Гина Караиванова (по мъж Кунчева) имат пет деца: Яна, Васил, Христо, Петър и Мария. Бащата – трудолюбив и преуспяващ карловски бояджия и гайтанджия – се разболява тежко от охтика, бързо изпада в несъстоятелност и почива през 1851 г.
Рано осиротялото семейство се оказва в бедствено материално положение. Въпреки неизброимите несгоди овдовялата Гина Кунчева успява да отгледа децата си, слугувайки по къщите на карловските чорбаджии.
Нейното пето дете, Мария, умира на шест години от някаква незнайна по онова време болест. Христо – по-малкият брат на Левски, подгонен от турските власти, емигрира във Влашко, споделяйки бунтовните копнения на българските хъшове и епичната им бран за освобождаване на България от османско иго.
Крехкото здраве на младият мъж не устоява на суровото хъшовско ежедневие и на 9 април 1870г. Христо Иванов Кунчев почива в Румъния, в запустяла воденица.
Най-малкият брат в семейството Петър също е деен участник в българското национално-освободително движение и активно съдействува на Левски в революционно-апостолската му мисия, а през метежната българска пролет на 1876 г. се включва в Ботевата чета.
Тежко ранен в сраженията на Врачанския балкан попада в турски плен и бива осъден на доживотна каторга в Диарбекир, Мала Азия, но съумява по някакъв начин да избяга в Русия.
Опълченец през Освободителната руско-турска война – в чутовните шипченски боеве го раняват в главата, гърдите и краката. Откаран за лечение в Харковската военна болница, ала се налага хирурзите да отрежат гангренясалия му десен крак.
С крайно влошено състояние, непосредствено след Сан Стефанския мирен договор, пристига в родния си град Карлово – полусляп, почти глух, еднокрак и туберкулозен.
Никой в града – упрявляващите и местните думбази – не откликват на молбите му да получи някаква що годе подходяща за инвалид работа, за да се прехранва.
Други времена бяха настъпили в изкуствено скалъпените Княжество България и Източна Румелия, където довчерашната рая ламтеше за свой, собствен, проспериращ гечинмек (бизнес) и немедлено забогатяваше.
Стигналия до просеща тояга Петър протяга ръка за милостиня на чаршийските търговци и занаятчии и с оскъдните подаяния подпомага сестра си Яна, вдовица с четири деца.
Гина Кунчева не може да се смири с нещастната съдба на сина и дъщеря си. Съсипаната от сполетялото я семейно нещастие, оскърбена, унизена, не издържаща вече на студ и глад Майката на Васил Левски се самоубива, хвърляйки се в един кладенец. Именно този кладенец е националния позор за нас, българите! (да няма кой да и занесе едно парченце хляб!)
През 1881 г. Петър Кунчев умира от туберкулозното заболяване, останал просяк до края на дните си и дал ЗДРАВЕТО СИ за бленуваната от него Свободна България!
Такава е уви, за съжаление, мерзката, неподправена истина за злощастната участ, сполетяла най-близките семейни роднини на Васил Левски.
И понеже НЕ сме човеци, няма да искаме да знаем и да я помним тази истина, защото скотските, бездушно-стръвнишки нрави в следосвобожденско Карлово с чудовищна сила бушуват и в днешна България и в бездънния кладенец на националния ни Позор и низост продължава да зее хищно и неутолимо българското Безхаберие, Алчност и Бездушие ….. !
И накрая от щастливото семейство на Гина и Иван Кунчеви с пет деца остава жива само овдовялата сестра на Васил Левски – Яна, останала да скърби сам-сама с четирите си невръстни гладни дечица…!
Не знаехме от къде е текста.
Не знаехме ,че може да боли когато четеш за Апостола.
Е вече знаем кой го е написал.
Марин Караиванов
Бездънният кладенец на позора
съдбата на най-близките роднини на Васил Левски – гузно премълчаваният позор на „нова България”
цитирай
32. borsi - Съдбата на Райна Княгиня и нейните четирима синове
07.07.2011 21:36
Гледах снощи по телевизията тържествата за Априлското въстание. Всичко добре. Райна Княгиня ушила знамето и го развяла. И дотук. А после? Поразрових се и стигнах до тъжни, да не кажа ужасни факти и заключения за нашенската немара и неуважение към достойни хора и техните потомци. Ето какво намерих по архиви, спомени и т. н.

Странни истории от българското минало

Името на Райна Княгиня е легенда, чуваме го още в училище – тя е развяла знамето при обявяването на Априлското въстание, възседнала върху кон. А не знаем какво е станало с нея след това.Но сега – отначало – Райна поп Георгиева Футекова от Панагюрище е била на 20 години, когато поема риска да бъде с революционерите.

Тя заедно с пет други момичета ушива знамето, Бенковски я покачва на бял кон, за да го развее в първия ден на въстанието, прекарва ужасните месеци след поражението във влажно мазе на затвор в Пловдив, след унизително разкарване с вързани ръце, полугола, изнемощяла, замеряна с яйца, тухли и камъни по главната улица в южния ни град през лятото на 1876 година.

Големият английски журналист Мак Гахан я сравнява с Жана д,Арк. Била е с горд, независим дух, дори опърничава. Като ученичка има отличен успех и ниско поведение – все непослушна.

Освободена е от турския арест след намесата на американския консул Скайлер, а след това я поема консулът на Русия в Пловдив, българинът Найден Геров. Изпраща я да учи в Русия. Тя избира – според нейния си опак нрав странна специалност – акушерство. Причините – най-кратко следване и най-бързо ще се върне в Родината. Без да подозира, че тогава мечтата й ще бъде вече изпълнена – ще пристигне в свободна България. И без да знае, че теглилата й тепърва започват.

Трябва да напомня, че Райна Княгиня не е от случаен род. Нейният брат Захари Футеков е автор на ценни речници – немско-български, на чуждите думи. И те са преиздавани многократно.

Връща се в Родината, но кой е чул тогава думата “акушерство”? Има си за тази работа хора – бабите, нали и до днес денят на родилната помощ се нарича “бабинден”.

Залавя се Райна с учителство в Търново. Как може да се върне в родното Панагюрище, когато там я възпримат като леко момиче, казано на днешен език – направо курва. При еснафския морал на ХІХ век така се гледа на жена, яхнала кон и развяла знаме…

Докато учи в Русия получава няколко писма от учителя Васил Дипчев. Отговаря му и тя. След Освобождението се виждат през ваканцията в Панагюрище. Той вече е кмет. През юли 1882 година се оженват, тя напуска учителството и се превръща в къщовница на своя грубичък съпруг, който е приел съдбата да вземе такава “пропаднала” жена, при това навършила цели 26 години – за тогавашните нрави – стара мома. Не чува съветите на близки да се разведе, а ражда пет момчета. Едното умира.

А другите? Добре, че не е била жива да види техните трагедии.

Остава вдовица през 1898 година с четири малки деца на ръце, болна – последици от влагата в затвора, туберкулоза. Преселва се в София, тук има чужди дипломати, които не признават нашенските баби при раждане. Почва да акушерства – бедна, направо мизерстваща, куцука с бастун и фенерче през тогавашното село Орландовци – да помага на родилки. Името на този днешен квартал на София иде от някакъв каменоделец Орландо, италианец, заселил се там и майсторил надгробни паметници.

Райна Княгиня, която сега е легенда за нас, си оставала бедна, нямала средства, за да изучи своите сираци и ги изпраща на държавна издръжка – във военни училища. Не е могла да си въобрази на какво бъдеще ги обрича.

Първият син – Иван Дипчев участва в Балканската и в Първата световна война, стига до чин генерал и се пенсионира през 1936 година. Но комунистическата власт го изпраща в концлагер, а след това и го изправя на старини на съд за въображаеми престъпления отпреди 30 години. Помня това - процесът бе в Троян, а аз бях там изселен и учех в гимназията. Присъда няма, но офицерът не може да понесе унижението и угасва в болница. Гробът му не се знае.

По-сносна е съдбата на втория син – Георги Дипчев. Той завършва морско училище, като машинист на торпедоносеца “Дръзки” участва в потопяването на турския кръстосвач “Хамидие”, после се заселва в Бургас и умира там от рак.

Трагедия е погубването на третия син – Владимир Дипчев, както и съдбата на цялото му семейство. Офицер, герой от Балканската война с три ордена за храброст, напуска войската след съкращението й според Ньойския договор, става чиновник и директор на кинематографията.

След идването на комунистическата власт през 1944 година изчезва, убит незнайно къде като бивш офицер. И гробът на този син на легендарната Райна Княгиня не се знае. Но пък потомците му са изпратени по време на комунизма в концлагер.

Четвъртият син на знаменоската – Асен Дипчев – също е офицер, полковник. Макар отдавна да е напуснал армията, по време на комунистическото управление е изпратен в концлагер.

Слава Богу, Райна Княгиня не е могла да види всичко това, защото заболява тежко, загубва представа за реалността (полудява) и умира през 1917 година, преди да се случат трагедиите с потомците й. Тленните й останки намират покой през 1976 година, когато са пренесени от София в родното Панагюрище и са препогребани там в двора на бащината й къща.

Нейният внук ми даде смъртния акт, издаден тогава от софийската община, аз го преснимах и му го върнах. Тъй че сведенията са достоверни, освен от архиви, всичко бе потвърдено от внука на Райна Княгиня.
цитирай
33. анонимен - Борси, право да съди има единствено безгрешния
07.07.2011 21:37
borsi написа:
Писах горе, че ценностите на нашенецът са сбъркани. Ако си крадец, ти си тарикат - ооо браво, ако си убиец, ДС доносник, мутра - ооооооо... браво. Ако обаче си нормален, ти си глупак. Така учите и децата си.. Себе си никога не съм смятал за идеален, мога да говоря с всеки, но някой хора не ги каня никога в къщи !

Долу ще ви пусна едно потвърждение на българския манталитет в стил - обичам ботуша който ме рита, но не и ръката която е чиста.

цитирай
34. borsi - . . . Не съдя, ни най-малко. Има пр...
07.07.2011 21:42
katana написа:
...
Не съдя, ни най-малко. Има просто хора които ми е приятно да са край мен и уважавам, а други не.
цитирай
35. анонимен - Борси, за ген. Иван Дипчев съм чел, че извикал турски офицер на дуел
07.07.2011 21:46
за да не се лее войнишка кръв.
цитирай
36. borsi - за да не се лее войнишка кръв. Не съм ...
07.07.2011 22:04
katana написа:
за да не се лее войнишка кръв.

Не съм задълбавал, че нямам много време, но ако е така ... интересно. Офицер и джентълмен. 100% ще намеря нещо за него тогава.

Може би някой хора назад в историята ни са били други. Ще се отпусна малко, ще разкажа за един случай. Пра-пра дядо ми е бил на Шипка като младеж, после го приемат в първото военно училище. Като участник обаче в заговора против княз Александър I Батенберг е лежал в ареста и изключен. Не знам какво не е харесвал на князя (за мен Александър I Батенберг е много сполучил избор, но явно пра-пра дядото не е мислил така)
Тогава всички негови приятели се заклеват - С първите си офицерски заплати, да му осигурят образование и издръжка. Минава време, те са вече офицери и наистина, събират пари и пращат пра-пра дядо ми в Швейцария да учи право. И не само това. Издържат до докато завърши, върне в България и започне практика.
Не знам какви хора са били тези негови приятели офицери, но явно е имало и такива. След време пра-пра-дядото влиза в Народното Събрание като депутат. Обаче пак е опозиция и накрая един ден демонстративно при влизане на Цар Фердинанд I остава седнал и на всичко отгоре си нахлузва цилиндъра на главата. :)) Пак е изгонен, този път от парламента и го лишават от адвокатска практика. Офицерите пак, клели са се в царя, обаче нали джентълмени, пак го издържат. Така до абдикацията на Фердинанд когато пак си връща практиката :)) Много съм си мислил, какви са били тези хора? Тези негови другари. По днешни стандарти глупави, но по тогавашни може би така се е държал един офицер и джентълмен. И може някой от тях да са били пияници, да са тичали по жени, но това дали смалява това което са сторили? И някой път се чудя, дали днес има подобни хора и как би гледало обществото на тях.

Наздраве на всички.
цитирай
37. анонимен - Ние се отплеснахме извън темата на автора.
07.07.2011 22:09
Нека се върнем на нея и да споменем кака Васа с добро. Бог да я прости, добър човек беше.
цитирай
38. plamena5090 - абе вие у ред ли сте ?? според вас д...
07.07.2011 22:27
абе вие у ред ли сте ?? според вас дайте да не показваме подкупни журналисти, политици, лекари и т.н. , да не вземат да се обидят, да се сецнат нещо и да се гътнат
хлопа ви дъската май на някой от коментиращите :)
цитирай
39. lisichka - Обаче "боклука" Славков правеше по времето на комунизма телевизията ни по-светска от съветската
07.07.2011 22:40
borsi написа:
Повечето българи са като ония патки - "Бий ма! Убичам тъ!"

Поздравления за написаното. И най-интересно е че половината нация се съдира да рони сълзи за всеки боклук, крал пари, убиец или ако е корумпиран, а после същите пилешки глави се чудят защо държавата е такава.

Ами такива като Васа, просто след такъв случай не ги приемат в доброто общество, поне на запад, а тук ако бе жива щяха да я направят герой, както направиха такъв Ставийски - убиец, Дон Цеци - циганска мутра, Кондьо - сводник и т.н.

Въобще колкото си по-голям боклук в България, толкова повече те обичат. Като помня що сълзи и сополи се изляха по Славков, а той просто си поиска едни пари за да гласува срещу подкуп в МОК...

Не, че харесвам кой знае колко опосумите, но в случая бяха напълно прави. На тяхно място бих постъпил по същия начин, ако някой боклук си позволява да ми се бърка в бизнеса и да ме изнудва! Васа Мутрата :)) Хаа.. Каквото повикало такова се обадило!

Въпреки че никак не ги долюбвам комунягите, България за руснаците беше като Америка и това благодарение на тези тогавашни звезди, които сега наричате боклуци и не ни направиха съвсем да сме смотаняци на опашката .
За Людмила Живкова трябва паметник да се издигне, защото тя ни направи световно известни тогава. Баща и колкото да се мляскаше с Брежнев гледаше с едно око към запада, за което е получавал чести порицания от Москва. Българската история от този период тепърва ще се чете обективно.
цитирай
40. lisichka - Направо се опитваш да си умиеш осрания гъз.
07.07.2011 22:43
plamena5090 написа:
абе вие у ред ли сте ?? според вас дайте да не показваме подкупни журналисти, политици, лекари и т.н. , да не вземат да се обидят, да се сецнат нещо и да се гътнат
хлопа ви дъската май на някой от коментиращите :)

цитирай
41. roza17 - Добър вечер!
07.07.2011 23:28
borsi, благодаря за всичко, което си написал тук. От време на време някой трябва да ни напомня...
Що се отнася до двамата водещи, моето мнение е, че не бива да се правят на толкова праведни.
Има твърде много хора, които срещу пари вършеят по какви ли не теми из медиите, че да посочиш с пръст само един е най-малко неуместно. Ако толкова им стиска и искат да правят журналистически разследвания, да бяха направили подобни скрити камери и на други медийни хора - да видим кой колко струва.
цитирай
42. apostapostoloff - Твърде далеч отидохте!
08.07.2011 04:52
Майката на Левски, Райна Княгиня и т. н. Хайде, холан! Става дума за нещо много неприятно, което така и не разбирате.

Пиша и публкувам от 1985 година насам. През това време се убедих в едно- сърбите са напълно прави като твърдят: "У бугарски весник, само датата е верна." Защото тези неща са ставали и стават винаги и навсякъде у нас. И днес вече е направо смешно да се говори за свобода на словото в България.

Древните са го казали: "Изречената мисъл е лъжа." А какво да кажем за написаната мисъл, особено тогава, когато написаното е на български език?! В това е цялата трагедия- плуваме в море от дезинформация и най- прозорливият човек вече не е в състояние да разбере, кое е истина и кое лъжа...
цитирай
43. moniboneva - Виж драги, пожелавам ти да пораб...
08.07.2011 08:29
Виж драги, пожелавам ти да поработиш малко за без пари, поне една година...но да се налага през това време да си плащаш сам сметките! После ела ни убеждавай кой крив и кой е прав?! Няма да си на същото мнение 100%.Ще се научиш много бързо,че заплатата в повечето случаи се договаря и често договорките не се спазват.За без пари само с хоби може да си занимаваш не и когато става въпрос да работиш за прехрана. Макар ,че има доброволци които работят в свободното си време безплатно за социално слаби това не се брои,защото тези хора имат страничен доход.
цитирай
44. teodortodorov - Мисля че не парвите разлика между ...
08.07.2011 12:15
lisichka написа:
Мисля че не парвите разлика между журналист на свободна практика и работещ за някаква медия.

Напълно съм съгласен с теб!

apostapostoloff написа:
Пиша и публкувам от 1985 година насам. През това време се убедих в едно- сърбите са напълно прави като твърдят: "У бугарски весник, само датата е верна."

Има нещо вярно в това, за да не кажа, че е напълно вярно!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: teodortodorov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1123492
Постинги: 530
Коментари: 502
Гласове: 994
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031